Konsten att förföra.

Förmågan att beröra och förföra konsumen-ten skiljer sig inte nämnvärt från sättet vi brukar krusa för vilken annan person som helst.

»Advertising is the second oldest profes-sion«, sa den berömde engelske copywritern Indra Sinha, »and it arouse directly out of the needs of the oldest.«

Varje steg du tar måste vara rätt avvägt och kännas äkta. Ett felsteg och du måste kämpa hårt för att återfå initiativet.

Konsten att bli omtyckt och få folk att tänka, känna och göra som man själv vill bygger på en rad svårfångade personliga kvaliteter.

 Du måste synas.

Det har aldrig varit så svårt att bli exponerad för konsumenten som idag.

Det må vara en kliché, men om du inte syns finns du ju inte för betraktaren.

Då spelar det ju ingen roll vad du säger, hur du säger det, var du säger det och när du säger det. Då spelar det ingen roll hur rik, hur smart eller hur originell du är. Du talar för döva öron.

Trots att det säkert har sagts tusen och

åter tusen gånger förr, så verkar få förstå att man först måste »köpa« sig ett utrymme att agera inom. Annars kastar man pengarna i sjön.

Var attraktiv.

Det enklaste sättet att bryta igenom bruset är att vara ett visuellt bombnedslag. Vi männi-skor har nämligen en inneboende dragning till skönhet och allt som är vackert.

Om du inte kan utnyttja den skönhet som finns naturligt, återstår inget annat än att skapa den själv. Ögat måste få sitt lystmäte.

Snygga till produkten. Fräscha upp desig-nen. Putsa upp förpackningen. Förnya uttryc-ket. Uppgradera eller stöp om, men var säker på att det blir en fest för ögat.

Den som brister på det visuella området får istället lita på sin charm. Underskatta aldrig förmågan att vara rolig och under-hållande. Charm har förvandlat äckliga grodor till fagra prinsar många gånger förr.

Ta risker.

Den som inte är beredd att ta vissa risker kan inte avancera framåt. För att komma till tals med någon och lära känna den här personen

måste du ta dig utanför din egen bekvämlighetszon och våga ta ett steg mot det okända – och riskera ett avvisande. Du måste våga fråga.

Risk hänger intimt ihop med kärlek, som i sin tur innebär kreativitet. Alla tre överbryggar avstånd, flätar samman det egna med det främmande för att skapa något bättre.

Kreativitet, kärlek och risk är i grund och botten olika ord för samma sak.

De är brobyggare.

Håll klaffen och lyssna.

Lägg förförelsekonstens första grundsats på minnet:

Det är alltid bättre att lyssna än att prata.

Måste du prata, håll det till ett minimum.

Och skulle det falla sig så att du ändå står där och babblar, se för guds skull till att allt inte handlar om dig själv utan om mottagaren.

Liknande regel gäller för försäljning. Det bästa sättet att sälja är att inte sälja.

Folk vill nämligen inte bli övertalade.

De vill bli övertygade.

Den som blir övertalad känner sig ofta lite lurad på konfekten. Medan den som blir över-